Social Media in de Zorg

foto

Social media in de zorg
Marc Glaser 13-01-2011

Door de marktwerking in de gezondheidszorg is gastvrijheid een speerpunt geworden voor veel zorginstellingen. Een vanzelfsprekendheid zou je haast zeggen, maar niets is minder waar. Gastvrijheid is een continue proces voor en door mensen. Patiënten en bezoekers maken een reis waarin communicatie een van de grootste succesfactoren is. Je ziet dat steeds meer zorginstellingen hun doelgroepen ‘proberen’ te raken via oude media zoals kranten, radiocommercials en dergelijke. Ik zag zelfs onlangs een reclame-uiting van een ziekenhuis voorbij komen in een voetbalstadion bij een van de drie grote clubs in Nederland. Dat zijn peperdure uitingen waarmee je slechts een heel beperkt deel van je doelgroep bereikt. Zonde, zeker als je op de ‘kleintjes’ moet letten. En dan de vraag, wat is het doel? Wat wil je vertellen? Slechts enkele zorginstelingen maken gebruik van de mogelijkheden anno 2011: social media. Social media is er ook voor en door mensen én in de meeste gevallen gratis. Het heet niet voor niets ‘sociale’ media. Een mogelijkheid om je doelgroep te bereiken én te raken. Maak gebruik van de beschikbare middelen, ga bijvoorbeeld twitteren, maar niet zonder strategie. Denk erover na. Het klinkt misschien vreemd maar social media wordt een onlosmakelijk onderdeel van het marketing- en communicatieplan. Verdiep je als zorginstelling eens vooraf in je doelgroep, luister, geef, communiceer en maar ben relevant en transparant. Als je je niet in ‘volgers’ verdiept, weet je ook niet hoe je relevant en interessant voor hen kunt zijn. Noch hoe je ze misschien kunt helpen. Wat hun behoeften zijn. Terwijl je het je doelgroep juist naar hun zin wilt maken, daarom is gastvrijheid toch onderdeel geworden van de strategie.

Durf te veranderen. Als we willen kan het, als we willen kan het.

Laat je reactie hier achter..