Windowshopping.

foto

Ik heb de afgelopen weken een aantal vakbeurzen bezocht waaronder de horecavakbeurzen in Amsterdam en Maastricht en de facilitaire vakbeurs in Den Bosch. Allemaal ontzettend boeiende exposanten gezien en gesproken met mooie producten en/of diensten. Via een vooraf ingestudeerde route heb ik nagenoeg alle ‘winkeltjes’ wel gezien. Het verbaasd mij echter hoeveel exposanten, of liever gezegd medewerkers van bedrijven welke een aantal ontzettend duur betaalde vierkante meters hebben gehuurd en dus veel  geld en energie hebben geïnvesteerd om hun producten en/of diensten te exposeren, niet geïnteresseerd een ‘winkel’ bemannen en sommige letterlijk uitspreken dat ze blij zijn als die beurs voorbij is. Uitzonderingen uiteraard buiten beschouwing gelaten. Blij zijn als de beurs voorbij is? “Dan kunnen we tenminste weer ‘gewoon’ aan het werk”, werd mij verteld. Onvoorstelbaar en in mijn beleving onacceptabel! Het zou verboden moeten worden.

Wat beweegt u als onderneming om deel te nemen aan een vakbeurs? Ja, natuurlijk wilt u graag laten zien wat u heeft en wat u kunt! Grijp deze kans, geef ‘uw’ bezoekers waar ze voor komen. Een gezellige dag en misschien wel informatie wat ze wellicht beweegt op enigerlei wijze zaken met u te doen of te blijven doen… Direct of in de toekomst. Ontvang ze met enthousiasme en met passie voor uw vak. Wanneer u niet in staat bent om u op een vakbeurs te onderscheiden krijgt het wel heel erg veel weg van windowshopping. Bij windowshopping is er geen enkele intentie om iets te kopen, om iets af te nemen. Gewoon zonder doel door een ‘winkelgebied’ slenteren. Exposeren op een vakbeurs is daar in mijn beleving een hele, veel te dure oplossing voor.

Ik strijd voor gastvrijheid, uw gastvrijheid! Laten we het volgend jaar anders doen!

Laat je reactie hier achter..