Zonnige Zomer

foto

Nederland ontwaakt. De winter is voorbij, de lente is begonnen. En hoe! De zonovergoten terrassen zaten op de eerste lentedag meteen vol. Helemaal top, iedereen wordt daar gelukkiger van. De gasten op de diverse terrassen zijn vrolijker, de horecaondernemer die eindelijk, na een lange strenge winter vol warme chocomelk, zijn bedrijf weer ziet floreren, bieren ziet vloeien en de keuken op volle toeren ziet werken. Deze ondernemer wordt er enthousiast van en gaat direct op zoek naar extra mensen. Nieuwe medewerkers om het de stroom gasten nog meer naar hun zin te maken, met alle egards.  Ik wens deze ondernemers vanuit de grond van mijn hart, veel personeel. Een aloude uitspraak waarmee indertijd niet veel goeds gewenst werd maar bij deze wil ik het letterlijk wensen. Ik wens de horecaondernemer veel personeel in de zin dat het ze goed gaat, dat we een zonnige zomer tegemoet mogen zien met volle terrassen waarbij elke gast mag  genieten van de geboden lekkernijen, de frisse dranken en vooral een gastvrije beleving mag ervaren. Om deze gastvrije beleving te realiseren zullen niet alleen de producten van de beste kwaliteit moeten zijn maar ook de medewerkers professioneel en met passie aan het werk moeten. Hier kan naar mijn bescheiden mening nog wel wat verbeteren. Met alle respect. Durf te verbeteren! Ik zie helaas te vaak dat er met veel enthousiasme en voldoende motivatie nieuwe medewerkers geïntroduceerd worden in de wereld van gastvrijheid en niet gehinderd door enige kennis maar met de beste intenties aan de slag gaan. Dat kan ook anders.
Een Zonnige Zomer. Er worden vanuit de diverse belangenverenigingen (SVH, KHN) initiatieven om de nieuwe medewerkers op te leiden ontwikkelt, een brouwer geeft veelal trainingen op de brouwerij in productkennis en vaardigheden. Geweldige initiatieven voor de horeca. Helaas zien we in de praktijk dat we toch (aangenaam) verrast worden door het geweldige weer en de nieuwe medewerkers, de nieuwe mensen die een zomerlang het terras komen bestieren en het de gasten naar hun zin mogen maken, zonder kennis van gastheerschap maar met alle goede bedoelingen aan de slag gaan. We moeten er met elkaar voor zorgen dat ook de ambulante medewerkers TROTS zijn op hun vak, al is het maar van tijdelijke aard. MG Gastvrijheid is een organisatie die zich speciaal richt op een ‘Goede Start’ van het zomerseizoen en heeft hiertoe de Zonnige Zomer Actie ontwikkelt. MG Gastvrijheid bezoekt voor een goede start een horecabedrijf voor een onvervalste en onafhankelijke 1e indruk en doet (onaangekondigd) onderzoek, analyseert de huidige situatie en bespreekt met de ondernemer een voorstel tot verbetering. Veelal worden er zaken besproken waar de ondernemers al geruime tijd van op de hoogte is maar niet aan toe komt om te veranderen. Het succes zit in de kleine dingen en voornamelijk in de houding en het gedrag van de (nieuwe) medewerkers. Aansluitend op een het besproken actieplan volgt een op de organisatie ontwikkelde workshop ‘Belevingsgerichte Gastvrijheid’ voor de (nieuwe) medewerkers waarin in overleg met de ondernemer de verbeterpunten zijn verwerkt tot concrete actiepunten. Het geheel wordt op een persoonlijke en inspirerende wijze aangeboden, kan eventueel aanvullend op de product- en vaardighedentrainingen van de SVH en/of een brouwerij ingericht en verzorgd worden. Zoals Lebbis in zijn Welcome to Paradise (http://www.youtube.com/watch?v=SSgyDvnm4wQ) conference zei: “Als we willen kan het! Als we willen kan het!”.  Ik wens een ieder een goede start van het zonnige zomerseizoen. Marc Glaser, gastvrijheidstrijder @MG.nl.

Laat je reactie hier achter..